Procedur för karosseridelar
ZINGA + bilfärgstyper.
- Ta bort alla aluminiumdelar
- Rengör med ånga / högtryckstvätt. Lägg gärna till CHLOR*RID saltlösare för att ta bort salt (se separat procedur)
- Fläktrengörare för Sa2.5. Om du väljer dammfri sandblästring (våtrengöring) kan du med fördel blanda HOLD*BLAST snabbt i vattnet för att undvika blixtrost.
- Späd ZINGA 15 – 20% (för jämn finish) och applicera 60-80μm DFT (torrfilmtjocklek)
- Applicera 2K medelstark primer för fordon
- Sand med 600 sandpapper
- Applicera överlacken
Procedur för chassi och eventuellt ramar
ZINGA + ZINGATarfree MIO PU
Systemet ger både galvaniskt skydd och förhindrar samtidigt att salt och föroreningar kommer i kontakt med galvaniseringen eller stålet. Det finns inget behov av mer skydd, likvärdigt med Tectyl eller liknande.
- Samma förberedelse/rengöring som redan beskrivits
- Späd ZINGA 10% och applicera 80-100 μm
- Applicera 2×90 μm ZINGA*Tarfree MIO